2015-06-01

Estetiska läroprocesser - ett sista inlägg

Tillsist vill jag göra ett inlägg som jag tycker passar perfekt till denna kurs innehåll – ett inlägg om estetiska läroprocesser.

Att uppleva med alla sina sinnen har blivit mer och mer viktigt i förskolan. Det ser man både genom Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) men även genom att arbeta och vara bland barn. Ja, man kan se det genom barnens lärande och i deras utveckling. Barn använder hela tiden sina sinnen för att förstå sin omvärld och det är jag som pedagog är det viktiga stödet för att dessa sinnen ska bli ”matade” och kunna utvecklas. Dahlbeck och Persson (2010, s. 194) redogör för att barn gör världen begriplig för sig själva genom att använda estetik. Med hjälp av fantasi, känsla, förnuft, logik och estetiska uttrycksmedel så kan barn kommunicera och utforska sin omvärld.

Dahlbeck och Persson (2010, ss. 191-192) beskriver att estetik som en kunskapsform innebär att vi lär oss om världen genom våra sinnen. Vi skaffar oss intryck genom att känna, se, dofta, lyssna och röra oss vilket i sin tur blir kunskap. Dessa intryck omvandlas till uttryck som vi sedan försöker gestalta genom tal, bild, text, dans, musik, drama. På detta vis blir estetik en kunskapsform som används för att kommunicera med andra.


Estetiken ses som ett medel för att bearbeta barns upplevelser och som ett mål för at utveckla barns uttrycksförmågor. Det innehåll som räknas som det estetiska är drama, bild, form, musik, rörelse, språk. När ett barn använder de olika estetiska medlens och kommunicerar om det med andra uppstår en möjlighet och öppning till det egna jaget (Dahlbeck & Persson 2010, ss. 192-193). Detta kan kopplas samman med Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) där det står att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. Förskolan ska också sträva efter att barnet utvecklar sin identitet och känner trygghet i den och utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.

Ja, estetik är bra att ha på så många sätt. I bloggen har ni fått läsa om olika uttrycksmedel som jag fått lära mig mer om under min utbildning och som jag kommer arbeta vidare med när jag bara om EN termin är klar – klar som professionell förskollärare.

HA DET BÄST !


Referenser

Dahlberg, Per och Persson, Sven (2010).Estetik i förskolan. I Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.). Utbildningsvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur, ss. 191-206.
 
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar