I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) står det att förskolan
strävar efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att
förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek,
bild, rörelse, sång och musik, dans och
drama. Ett ämne som jag tror att många glömmer av.
Svensson* tog upp under sin föreläsning att det kan vara
svårt för barn att sätta sig in i en annan roll, utanför deras egna tankar och
liv. Men hon nämnde också att estetiska ämnen, som till exempel drama, är en
stor tillgång för elevers teoretiska studier. Genom drama skapas kreativitet vilket
är positivt för problemlösningsförmågan och det kritiska tänkandet. Estetiska
aktiviteter i sig skapar samarbete mellan människor, vilket är positivt för
kommunikationen vilket i sin tur skapar gemenskap mellan människor och som i
sin tur leder till självförtroende och det ger studieframgång.
Drama kan göras på många olika sätt. Det jag i första hand
tänker på är när man ger varandra varsin roll och sedan ska man spela en annan
person eller liknande. Det behöver faktiskt inte vara så heller. Mattsson*2
beskrev under en workshop att dramatisering kan vara lätt och enkelt
tillsammans med barn. Hon visade ett exempel med en saga som heter Den lilla
lilla gumman. I sagan finns en gumma, en katt, och en ko. Om man gör detta i en
barngrupp får barnen välja mellan dessa tre roller, det kan då till exempel bli
10 katter och 2 gummor samt 3 kor, detta har ingen betydelse för berättelsen.
Sedan läser pedagogen berättelsen och under tiden får barnen agera utifrån
sagan och deras roll. De behöver inte sätta sig in i sagan om de inte vill och
det finns inga krav på repliker eller att barnen ska säga något eller stå
ensamma vid en roll. Jag tror att barn kan känna sig utlämnade och tycka att
det är jobbigt om de skulle behöva spela en ensam roll. Är man tillsammans med
någon annan kan man härma, kopiera och slippa känna press.
Qvarsell (2012, s. 63) beskriver att drama som estetik kan
handla om barns möjligheter att fantisera, att skapa föreställningar och att
tänka i tänkheter, som de ofta gör i leken. Jag tror att drama kan vara som en
lek för barnen, med en vuxen som finns med och stödjer, stöttar och kanske styr
lite ibland. För barnen kan det vara befriande att få hjälp med att leka då det
ibland kan vara lite svårt. Tillsammans kan alla barn agera ihop och få leka.
Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
Referenser
*Ann-Katrin Svensson.
Metoder och teorier för språkutvecklande arbetssätt. Högskolan i Borås,
2015-01-20.
*2 Carina Mattsson. Timmele förskola. Högskolan i Borås, 2015-03-27.
*2 Carina Mattsson. Timmele förskola. Högskolan i Borås, 2015-03-27.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Qvarsell, Birgitta (2012). Kultur och estetik i pedagogiken, skapande kunskapsbildning och gemenskap bland barn. I Klerfelt, Anna &
Qvarsell, Birgitta (red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Glererups, ss.61-76.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar