2015-04-07

Fältdag 2 och 3 – planera mera!

Min tanke var först att bara skapa ett didaktiskt material, ett akvarium, men under mina två sista fältdagar märkte jag att gruppen med de lite äldre barnen var väldigt intresserade av böcker, sagor, bokstäver och ord så jag ville skapa något med dem också. Eftersom temat på förskolan var vatten men även språk ville jag försöka lägga lite extra krut på språkutvecklingen i denna grupp.. Återigen satte jag mig ner med min handledare och diskuterade.  Jag bestämde mig för att göra sagor tillsammans med barnen, som skulle handla om vatten.  

Jag planerade upp hur jag ville arbeta tillsammans med barnen i denna grupp under mina tre veckor. Under planeringen hade jag i åtanke att jag skulle arbeta med den andra gruppen också, jag valde därför att lägga upp arbetet så att jag inte skulle behöva stressa ihjäl mig. Jag gjorde ett schema över veckorna som jag hade på mig att arbeta med barnen. Jag skrev upp när jag skulle arbeta och med vilken barngrupp, hur lång tid jag tänkt att det skulle ta, vad jag behövde m.m. Liknande en momentplanering.

Jag bestämde mig för att inte göra något färdigt material med de äldsta barnen, eftersom det skulle bli ännu mer stressigt men också på grund av att det redan finns väldigt bra böcker att arbeta med tillsammans med barnen.  Förskolan som jag är på hade bestämt att de skulle gå till biblioteket med barnen innan jag skulle ha min praktikperiod. De skulle låna lite olika böcker om vatten och på det sättet kunde pedagogerna läsa böckerna för barnen innan jag kom och barnen kunde själva få titta och inspireras av böckerna.

Hur kan sagor bli ett didaktiskt material?
Tillsammans med barnen vill jag prata om böcker, hur de ser ut och vad de innehåller, att de har bokstäver som utgör en text som i sin tur skapar ett innehåll. Min tanke är att barnen ska få rita egna bilder, skriva bokstäver och ord om de vill och sedan tillsammans skapa en berättelse. Dock vill jag vara flexibel då detta är min utgångspunkt. Vill barnen skapa berättelser på något annat sätt så vill jag försöka ta fasta på det.

Genom att skapa egna sagor och även läsa sagor för barnen får de lära sig om sagor och berättelser, om bokstäver och texter. Svensson (2009) tar upp att när man arbetar med böcker och bilder så påverkas språkutvecklingen positivt då barnen får vara med och diskutera, reflektera kring bilderna och få använda sig av sin fantasi och egna erfarenheter. De skapar anknytning till det dem gör utifrån egna erfarenheter. Barnen får en slags inbjudan till att få lära sig själva läsa eller skriva när de arbetar med böcker. De får också ett rikare språk och viljan till att lära mer. Barnen kommer också i kontakt med konfliktlösning, problemlösningsmodeller när de arbetar med sagor och berättelser. Pedagogers förhållningssätt är här jätteviktigt då de skapar trygghet och samspel i lärandet för barnet.


Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
-  utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande


Referenser 

Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar