2015-04-06

Att arbeta med TRAS



TRAS = Tidig Registrering av Språkutveckling

TRAS är ett observationsmaterial som riktas till barn men som fokuserar på kommunikation ut en vid synvinkel. Det används för att utveckla förskolans verksamhet och är ett systematiskt sätt att observera barn ur en och samma synvinkel (Espenakk 2005). I TRAS finns det massor av olika kategorier som utgår ifrån när man observerar barnens kommunikation.



Många kan ställa sig skeptisk till att arbeta med materialet. Detta bland annat på grund av att materialet kan tolkas fel, att man dömer barnen efter vad de kan och inte kan. Detta är något vi pedagoger inte får göra då vi arbetar utifrån strävansmål i våra styrdokument. Frågorna som finns i materialet handlar endast om det enskilda barnet, vilket kan tolkas som att man bara tittar till vad individen kan fastän materialet är till för att utveckla verksamheten. Något annat som kan vara problematiskt är att barn ligger i olika utvecklingsfaser vilket kan göra att materialet inte passar till alla. Har man en barngrupp där barnen har annat förstaspråk än svenska är det inte det bästa alternativet att arbeta med.

De positiva fördelarna är att det finns olika kategorier, olika rubriker med färger och åldersindelningar, som man följer vilket gör det enkelt att arbeta med. Genom TRAS kan man tidigt fånga upp de barn som behöver mer stöd och hjälp. Med hjälp av kartläggningsinstrumentet kan man utveckla verksamheten och genom detta kan man arbeta anpassa arbetet med språk på bästa sätt med den specifika barngruppen. Genom materialet kan jag som pedagog få inspiration till vad som kanske behöver utvecklas mer.

Allting har sina för- och nackdelar, men m man bara reflekterar och tänker över varför man gör det man gör och har ett syfte med det så tror jag att det alldeles utmärkt att arbeta med TRAS.


Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
- redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
- redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter

Referenser
Espenakk, Unni (2005). TRAS: tidig registrering av språkutveckling : handbok om språkutveckling hos barn. 3. oplag Herning: SPF-utbildning.com, Special-paedagogisk Forlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar