2015-04-29

VFU – Vernissage, nytt skapande och föräldrafest

Under den näst sista dagen av mina fältdagar hade vi en vernissage på det barnen skapat. Jag började med att ställa upp alla akvarium i ett rum. Sedan delade jag upp barngruppen i smågrupper där en grupp i taget fick komma och titta. De barn som hade skapat akvarium fick presentera sitt och berätta om de som bodde i akvariet.


Barnen som gjort akvarium beskrev också hur de gjort dem och vilka material som de använt. Efter att alla visat upp sitt akvarium fick barnen gå och titta, känna och fråga. Det märktes att barnen var stolta och glada över vad de skapat och de fick mycket beröm utav sina kamrater.
Efter maten samma dag läste vi sagorna som barnen hade skapat. Tillsammans hade jag och några barn gjort fruktsallad och dukat upp vid ett stort bord så alla skulle få plats. Vi bestämde att jag skulle läsa men att de barn som gjort böckerna fick vara med och visa bilderna och berätta om dem. Sedan fick barnen gå och titta i sagorna och se lite närmre.


Efter denna lilla vernissage ville de barn som inte fått skapa akvarium också göra egna djur. Vi ”snöade” då in på maneter, som blev ett väldigt populärt ämne under eftermiddagen. Vi läste om maneter och barnen ville tillverka egna. Så fram med massa papper, pennor, trådar, limpistoler och massor utav annat material. Jag visade hur jag hade gjort min manet i mitt akvarium, vilket nästan alla barn också ville göra. Efter några timmars skapande hade barnen gjort maneter, delfiner, valar, fiskar. Sedan ville barnen hänga upp det i altantaket på förskolan.


Det blev som ett hav när de hänge och dinglade, vilket uppskattades mycket utav barnen.

Föräldrafest
På kvällen hade förskolan sedan en föräldrafest där vi ställde ut alla akvarium och sagor igen. Barnen fick visa sina föräldrar vad de gjort och berättade om sitt skapande. Barnen visade också upp sitt hav som vi hängt upp i altantaket.

Det var väldig roligt att få visa föräldrarna hur jag arbetat med barnen, vilket de uppskattade mycket. Under vernissagen för föräldrarna märkte jag hur mycket barnen faktiskt lärt sig och det var kul att se hur en arbete kan växa och bli så stort.




Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
-  utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar