Hur kan man arbeta
med denna utställning tillsammans med barn?
Att visa barn sådana här bilder kan vara både på gott och ont. Att se skadade kvinnor, med ärr över stora delar av sina kroppar, kan nog skapa en rädsla hos barnen. Barns tankar, funderingar och erfarenheter är inte ”kopplade” till krig, skadade kroppar och politiska budskap (om de då inte varit med om det själva eller sett/fått höra från annat håll vilket jag tror skapar en mer negativ känsla än en positiv hos barnen). Jag tror att dessa ämnen som fotografen tar upp är något som ligger på en vuxennivå. Barn som får ta för stor del i utställningen tar nog mer skada än nytta då det mer kan skrämma än att lära. Men vill man arbeta med fotografierna ändå så kan man istället prata om våra kroppar, hur vi ser ut och att vi är olika men ändå väldigt lika. Något barn kanske har ett ärr på ett ben eller sett någon som har och då kan man prata om att vi har olika saker på våra kroppar som skiljer oss åt, men samtidigt ser vi nästan likadana ut ändå.
Att visa barn sådana här bilder kan vara både på gott och ont. Att se skadade kvinnor, med ärr över stora delar av sina kroppar, kan nog skapa en rädsla hos barnen. Barns tankar, funderingar och erfarenheter är inte ”kopplade” till krig, skadade kroppar och politiska budskap (om de då inte varit med om det själva eller sett/fått höra från annat håll vilket jag tror skapar en mer negativ känsla än en positiv hos barnen). Jag tror att dessa ämnen som fotografen tar upp är något som ligger på en vuxennivå. Barn som får ta för stor del i utställningen tar nog mer skada än nytta då det mer kan skrämma än att lära. Men vill man arbeta med fotografierna ändå så kan man istället prata om våra kroppar, hur vi ser ut och att vi är olika men ändå väldigt lika. Något barn kanske har ett ärr på ett ben eller sett någon som har och då kan man prata om att vi har olika saker på våra kroppar som skiljer oss åt, men samtidigt ser vi nästan likadana ut ändå.
Museet kan också ge barnen en förståelse för hur en
fotoutställning kan se ut. Tillsammans med barnen kan man gå och titta, prata
om hur det kan se ut på en utställning. Man kan titta på bilderna och låta
barnen få komma med tankar och idéer på vad de tror händer eller har hänt på
bilderna. Hasselbladcenter har stora och öppna ytor vilket gör att barnen kan
gå omkring för sig själva och titta, fundera, utan att jag som pedagog måste
följa efter utan kan släppa dem för sig själva men ändå se dem bra.
Efter ett sådant här besök kan man göra en egen utställning
på förskolan där barnen får ta kort och kanske göra små texter till sina bilder.
Tillsammans kan pedagoger och barn bjuda in föräldrar och barnen kan göra
inträdesbiljetter och sedan ha en visning.
Studion – vad är det?
Om man åkte upp en våning i Hasselbladcenter så fanns det också en pedagogisk verkstad – så kallad Studion. Studion är till för att fördjupa sin konstupplevelse genom att arbeta praktiskt. Till Studion kan allt ifrån förskolebarn, skolbarn och allmänheten i olika åldrar komma och arbeta. Här får man ge uttryck för de idéer som man har eller kanske lära sig mer om något material som finns.
Om man åkte upp en våning i Hasselbladcenter så fanns det också en pedagogisk verkstad – så kallad Studion. Studion är till för att fördjupa sin konstupplevelse genom att arbeta praktiskt. Till Studion kan allt ifrån förskolebarn, skolbarn och allmänheten i olika åldrar komma och arbeta. Här får man ge uttryck för de idéer som man har eller kanske lära sig mer om något material som finns.
Om jag hade tagit med
en barngrupp till en fotoutställning så hade det var väldigt roligt att efter
besöket gå till Studion och tillsammans med barnen försöka arbeta utifrån det
man sett. Dock vill jag tillägga att det kan vara lättare att ta med en
barngrupp med lite äldre barn. Det kan vara lättare för de lite äldre barnen
att förstå vad en utställning är för något och även att arbeta och prata
utifrån utställningen.
Vid ett museibesök vidrörs massa ämnesområde som till exempel
språk, matematik, bild, skapande, kreativitet, lärande för nya saker. I
Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) står det att verksamheten ska
genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande.
Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja
leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka
barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och
färdigheter. Det står också att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar
sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och
erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama. Jag tror därför att utställningen skulle kunna vara ett bra
tillfälle att lära sig, erövra nya erfarenheter och kunskaper och sedan genom Studion
kunna ge uttryck för det man sätt i olika skapandeformer.
Som sagt, fotografens tema kanske kan kännas som ett lite
för starkt och svårt ämne för barn i förskoleåldern, men Hasselbladcenter har
många olika utställningar under året så det är bara att välja en som kanske
passar sin egen barngrupp bättre. Samtidigt beskriver Persson och Wiklund (2008) att barn behöver
utmanas för annars kan de inte få ta del av den kunskap som ligger utanför
deras nuvarande kunskapsnivå. Därför kan det också vara bra att gå på museum
och låta barnens tankar och kunskaper fyllas på, även om ämnet kan tyckas vara
svårt.
Gå gärna in på Hasselbladcenter och titta vilka utställningar som finns och om man kan göra besök i studion m.m.
http://www.hasselbladfoundation.org/exhibitions?lang=sv
Gå gärna in på Hasselbladcenter och titta vilka utställningar som finns och om man kan göra besök i studion m.m.
http://www.hasselbladfoundation.org/exhibitions?lang=sv
Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
Referenser:
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2008). Hur långt är ett äppelskal?: tematiskt arbete i förskoleklass. 1. uppl. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar