Stadsmuseet i Göteborg:
På museet fanns det massa olika avdelningar med olika teman som man kunde ta del av. Det fanns bland annat utställningar om vikingar, barnhem, om hur Hagabion kom till och sedan flera olika rum om hur det var i Göteborg från 1600-1800-talet. Det fanns också ett litet museum för de allra yngsta barnen, men som egentligen var som små lekrum.
På museet fanns det massa olika avdelningar med olika teman som man kunde ta del av. Det fanns bland annat utställningar om vikingar, barnhem, om hur Hagabion kom till och sedan flera olika rum om hur det var i Göteborg från 1600-1800-talet. Det fanns också ett litet museum för de allra yngsta barnen, men som egentligen var som små lekrum.
Eftersom att avdelningarna handlade om så olika saker tror
jag att det skulle vara lättare att bara välja någon eller några få avdelningar
att titta på tillsammans med en barngrupp. Ett annat alternativ skulle kunna
vara att man arbetar med temat ”museum” och tillsammans pratar med barnen om
vad ett museum är, hur det ser ut, vad man gör där m.m. Då kan det vara bra att
kunna besöka Stadsmuseet där det fanns så många olika teman att titta på.
Som ett temaarbete utifrån en eller två avdelningar så skulle
det kanske vara mest givande för barnen att arbeta med vikingarummet, då det
fanns lite olika glasmontrar som innehöll bland annat smycken, vapen, olika
andra slags hantverk som vikingarna gjorde. Till varje glasmonter fanns det
faktarutor, som man skulle kunna använda sig utav när man pratar om de olika
föremålen tillsammans med barnen. Det fanns också ett stort skepp som man kunde
titta på, kanske reflektera över och även jämföra med hur båtar ser ut idag.
En annan avdelning som man skulle kunna arbeta med är
1800-talet då det fanns många uppfinningar, temat skulle då vara uppfinningar
men att man tar hjälp av denna avdelning i sitt temaarbete. Avdelningen var
intressant då man kunde titta på hur många uppfinningar såg ut förr, som till
exempel telefonen, kameran, en vävstol, hur man pumpade upp vatten från en
brunn. Genom att barnen får se olika uppfinningar tror jag att det är lättare
för dem att förstå hur det var förr och jämföra med hur uppfinningar ser ut
idag. Av detta kan man skapa egna uppfinningar eller kanske plocka isär en
gammal och en ny uppfinning för att se likheterna och skillnaderna.
Något som jag tror är viktigt om man ska göra ett sådant här
besök är att jag som pedagog alltid är förberedd, men även förbereder barnen.
Med det menar jag att man läser på lite om vikingar och tillsammans med barnen
pratar om vikingar innan man gör besöket, vad det är för något och hur de levde
under den tiden och kanske klär ur sig. Något mer som kan vara viktigt är att
jag själv går dit innan besöket och tittar på vad som faktiskt finns där och
reflektera över om barnen skulle tycka att ett sådant här besök vore
intressant. När man sedan väl besöker museet är det också viktigt är att jag
som pedagog visar intresse, engagemang men även har struktur på det som ska
göras. Eftersom barnen själva kanske inte har besökt ett museum kan det vara
viktigt att prata om att man inte exempelvis springer runt och tar på alla
saker, då det är en väldigt lugn och tyst miljö med ömtåliga saker. Tillsammans
med barnen kan man ta kort på föremålen, låta barnen måla av det dem ser eller
låta de berätta vad de ser och att jag då skriver ner tankar från barnen som
sedan kan användas i det fortsatta arbetet med vikingar. Man kan också titta på
exempelvis de smycken som vikingarna hade förr och tillsammans skapa egna ”vikingasmycken”.
Persson och Wiklund (2008) beskriver att ett
temaarbete är långt ifrån något uppenbart begrepp och innebär inte något
enhetligt arbetssätt. Syftet är att fördjupa barns kunskaper inom ett område,
vilket man kan göra här genom att fördjupa barnens kunskaper och arbeta med
vikingar eller kanske uppfinningar.
Gå gärna in och titta på vad som finns och vad man kan göra på Stadsmuseet.
http://goteborgsstadsmuseum.se/
Kursmål:- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
Referenser:
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2008). Hur långt är ett äppelskal?: tematiskt arbete i förskoleklass. 1. uppl. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar