I skolan har
vi i klassen haft två stycken musikworkshops där vi fått testa att både röra
oss i takt till musik men även få göra olika lekar och övningar kopplade till
musik. I dessa lekar har vi fått träna på att det inte handlar om att man
kan sjunga perfekt eller röra sig bäst, utan det handlar om att våga testa, att
alla faktiskt kan på sitt eget sätt! Under en övning fick vi stå i en ring, tillsammans skulle vi gå till en viss takt och gå in i mitten en i taget och göra ett ljud eller en rörelse inför de
andra i gruppen. Denna övning är ett exempel på hur musik faktiskt kan utövas
utav alla och det inte har någon som helst betydelse för om du har en
musikalisk talang eller ej.
En annan
övning vi fick testa var att vi fick ett tema, exempelvis havet, och därifrån
göra olika ljud och rörelse som man själv kopplade till hav. Det handlade alltså om att utgå ifrån
sina egna upplevelser och erfarenheter. I denna övning kan alla delta och det blir en gemenskap där man
lyssnar och delar erfarenheter.
Läraren för
workshopen berättade också om barns stämband, att vi pedagoger ofta börjar
sjunga ganska mörkt emot vad barn egentligen klarat av. När det blir för mörkt
klarar barnen inte av att hänga med och då tappar de intresse. Vi fick lära oss
hur man ska göra för att lättare fånga barnen i sånger. Hon påpekade också att
ingen människa egentligen är tondöv utan att det handlar mest om träning och
vilken erfarenhet man har av musik sedan innan. Har man sjungit mycket förr,
kanske som barn och i olika sammanhang är det oftast lättare att kunna ta en
känna igen en ton och ta den.
Något jag tror kan vara ett hinder till att man inte
arbetar med musik i verksamheten så ofta är pga man inte tror att man kan. Ehrlin
(2012) tar upp att pedagoger ofta känner känslan av brist på kompetens när det
kommer till att arbeta med musik i verksamheten. Jag tror att pedagoger behöver
träna på att arbeta med musik i verksamheten. Lika mycket som man läser på forskning
kring språkfrämjande aktiviteter så kan det vara lika viktigt att läsa på om
musikfrämjande aktiviteter. Genom sång och musik kan många av förskolans ämnen tas vara på. Med hjälp
av musik på olika sätt kan man prata om innehållet som man sjunger om, diskutera
och reflektera kring ord som finns i sångtexter. Svensson (2005) tar upp
att sång har stor betydelse för språkinlärning. Rytmer ger en positiv känsla
och när man sjunger flera tillsammans skapas gemenskap. Man kan genom sånger
öva på språkljud och språklig medvetenhet.
Genom musik
kan barnen också få lära sig matematik. När man går i olika takter får barnen
räkna, när man rör sig till musik så får barnen träna på sin kroppsuppfattning.
De får också grepp om rumsuppfattning, var och hur min kropp förhåller sig till
omgivningen. Ja det finns mycket att ta på när det gäller musik. Jag tror dock
att många pedagoger missar detta, att koppla musiken till andra ämnen, att
använda musiken som ett hjälpmedel till ämnen så som svenska och
matematik.
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) står det att ett av
förskolans uppdrag är att skapa och kommunicera med hjälp av olika
uttrycksformer såsom sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse vilket utgör
bland annat innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling
och lärande.
Ja, med rubriken
till detta inlägg vill jag pointera att det inte handlar om att kunna
bäst. Det är inställningen till musiken som är det viktiga. Att man som pedagog
visar glädje, inlevelse, vilja och att skapa en gemenskap i musiken tillsammans
med barnen.
Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska läroprocesser
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.
Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Svensson, Ann-Katrin (2005). Språkglädje: språklekar i förskola och skola. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur
Söderman,
Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012) Musikvetenskap
för förskolan. 1. utg.
Stockholm: Natur och Kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar