Det går att skapa väldigt många olika saker utav ett och samma material – papper. Under en workshop har jag fått lära mig att skapa EGET papper och även fått lära mig att göra paper maché, en slags modellering kan man säga.
Att göra sitt eget papper
Att skapa papper var både lätt och roligt, något som jag
verkligen tycker att alla borde testa på. Det man behöver för att göra sitt
eget papper är en stor balja, tidningar (dagstidningar), en handmixer, sax, vatten
och en ram med nät. Ramen kan man bygga själv, med hjälp av fyra träbitar och
myggnät.
Det kan också vara kul att dekorera sitt papper med något, glitter,
trådar, lite färg etc. Där är det bara fantasin som sätter stopp. Till en
början tar man en balja och fyller den med vatten, sedan klipper man ca 2-3
tidningar i massa småbitar och lägger i vattnet. När man har klippt ner tidningarna
ska man använda mixerna och försöka mixa ner allt papper till en grå tjock
massa. Efter det tar man ramen, doppar ner till botten och tar men den gråa
pappersmassan (låt gärna vattnet som finns i massan rinna av och lägg sedan
massan som man fiskat upp på en annan tidning så det får torka)
Sedan är det bara att dekorera! Det tar några dagar innan
det torkar men väldigt roligt att fått skapa sitt eget papper. I förskolan kan
jag tänka mig att det är både roligt och lärorikt för barnen då de kan få
skriva eller måla på sina egna papper. Om man vill skapa eget papper kan det
vara bra att göra det i smågrupper och även tänka på att visa hur man gör med
handmixern, då den är både vass och kan bli lite farlig om den används fel.
Paper Maché, va´e´de´?
Paper maché består till grunden av vatten, papper som klippta
eller strimlade i små bitar, tapetklister eller liknande, någon form av färg,
tygbitar och till sist en handmixer (hur mycket man blandar av varje kan ni söka på
google).
Man blandar de olika ingredienserna och mixar de med
handmixern. Efter det läggs massan i en liten tygbit, som är utav bomull. Med
hjälp av tygbiten pressar man ut vattnet som finns i så att det bara bli en
klump med pappersmassa kvar. Sedan är det dags att forma massan till vad man
vill. Även här kan man lägga till dekoration, trådar, glitter, snäckor eller
vad som önskas. Paper maché är ett väldigt roligt material att arbeta och även
lätt för barn att forma med. Dock tar det lite längre tid för denna massa att
torka.
När man skapar papper eller paper maché är det viktigt att
som pedagog finns där, tillgänglig hela tiden för barnen, om de har frågor, tankar
eller kanske behöver hjälp med något. Därför kan det också vara viktigt, som tidigare
nämnt, att bara vara 2-4 barn i gruppen för att kunna ha tid för alla. Något annat som är bra att tänka på är att stötta och styra barnen i momentet, men på ett sätt så barnen
samtidigt känner att det är lustfyllt i skapandet. Med det menar jag att när barnen
behöver hjälp i olika moment ska jag som pedagog finnas där och stötta, hjälpa barnet i
processen. Att styra barnen är viktigt till en början, när de ska få instruktioner
om hur man gör. Eftersom barnen antagligen inte har erfarenheter kring momenten
(något jag utgår ifrån att de inte har) är det viktigt att styra så de vet hur de ska
göra för att få fram pappret eller paper machén. Om det är så att ett barn har
erfarenheter kring de två momenten är det bra att låta barnet få berätta om
sina erfarenheter och dela med sig till gruppen.
Så testa på och skapa med barnen, för det är något av det bästa som finns. Papper, papper bara vanligt papper!
Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar