2015-02-25

Museibesök på Stadsmuseet – hur kan ett museibesök bli en tillgång till förskolan?

En av de uppgifter vi fått under terminen är att besöka tre olika museum i Göteborg och tre olika museum i Borås. Under besöken i de olika museerna fick man med sig frågeställningar som man skulle fundera och reflektera över som handlade om hur ett museibesök kan passa in i ett temaarbete, hur man kan använda detta i det vardagliga arbetet och hur man skulle kunna göra tillsammans med barnen under ett museibesök.

Stadsmuseet i Göteborg:
På museet fanns det massa olika avdelningar med olika teman som man kunde ta del av. Det fanns bland annat utställningar om vikingar, barnhem, om hur Hagabion kom till och sedan flera olika rum om hur det var i Göteborg från 1600-1800-talet. Det fanns också ett litet museum för de allra yngsta barnen, men som egentligen var som små lekrum.

Eftersom att avdelningarna handlade om så olika saker tror jag att det skulle vara lättare att bara välja någon eller några få avdelningar att titta på tillsammans med en barngrupp. Ett annat alternativ skulle kunna vara att man arbetar med temat ”museum” och tillsammans pratar med barnen om vad ett museum är, hur det ser ut, vad man gör där m.m. Då kan det vara bra att kunna besöka Stadsmuseet där det fanns så många olika teman att titta på.

Som ett temaarbete utifrån en eller två avdelningar så skulle det kanske vara mest givande för barnen att arbeta med vikingarummet, då det fanns lite olika glasmontrar som innehöll bland annat smycken, vapen, olika andra slags hantverk som vikingarna gjorde. Till varje glasmonter fanns det faktarutor, som man skulle kunna använda sig utav när man pratar om de olika föremålen tillsammans med barnen. Det fanns också ett stort skepp som man kunde titta på, kanske reflektera över och även jämföra med hur båtar ser ut idag.


En annan avdelning som man skulle kunna arbeta med är 1800-talet då det fanns många uppfinningar, temat skulle då vara uppfinningar men att man tar hjälp av denna avdelning i sitt temaarbete. Avdelningen var intressant då man kunde titta på hur många uppfinningar såg ut förr, som till exempel telefonen, kameran, en vävstol, hur man pumpade upp vatten från en brunn. Genom att barnen får se olika uppfinningar tror jag att det är lättare för dem att förstå hur det var förr och jämföra med hur uppfinningar ser ut idag. Av detta kan man skapa egna uppfinningar eller kanske plocka isär en gammal och en ny uppfinning för att se likheterna och skillnaderna. 


Något som jag tror är viktigt om man ska göra ett sådant här besök är att jag som pedagog alltid är förberedd, men även förbereder barnen. Med det menar jag att man läser på lite om vikingar och tillsammans med barnen pratar om vikingar innan man gör besöket, vad det är för något och hur de levde under den tiden och kanske klär ur sig. Något mer som kan vara viktigt är att jag själv går dit innan besöket och tittar på vad som faktiskt finns där och reflektera över om barnen skulle tycka att ett sådant här besök vore intressant. När man sedan väl besöker museet är det också viktigt är att jag som pedagog visar intresse, engagemang men även har struktur på det som ska göras. Eftersom barnen själva kanske inte har besökt ett museum kan det vara viktigt att prata om att man inte exempelvis springer runt och tar på alla saker, då det är en väldigt lugn och tyst miljö med ömtåliga saker. Tillsammans med barnen kan man ta kort på föremålen, låta barnen måla av det dem ser eller låta de berätta vad de ser och att jag då skriver ner tankar från barnen som sedan kan användas i det fortsatta arbetet med vikingar. Man kan också titta på exempelvis de smycken som vikingarna hade förr och tillsammans skapa egna ”vikingasmycken”.

Persson och Wiklund (2008) beskriver att ett temaarbete är långt ifrån något uppenbart begrepp och innebär inte något enhetligt arbetssätt. Syftet är att fördjupa barns kunskaper inom ett område, vilket man kan göra här genom att fördjupa barnens kunskaper och arbeta med vikingar eller kanske uppfinningar.

Gå gärna in och titta på vad som finns och vad man kan göra på Stadsmuseet.
http://goteborgsstadsmuseum.se/


Kursmål:- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden


Referenser:

Persson, Annika & Wiklund, Lena (2008). Hur långt är ett äppelskal?: tematiskt arbete i förskoleklass. 1. uppl. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar