2015-02-25

Navet – en plats där man får möta många olika miljöer

För er som aldrig varit på Navet så är det ett så kallat Science center. Hit kommer bland annat förskolor och skolklasser på besök, men även lärare och pedagoger, i syfte att få inspiration eller lära sig mer om något specifikt ämne. I Navet finns det flera olika rum där varje rum är kopplat till ett specifikt ämne så som till exempel matematik, naturvetenskap, teknik, kroppen, kemi eller hållbar utveckling.



Hållbar utveckling - hur kan man arbeta med det kunskapsområdet i förskolan?
Under ett av våra besök denna termin fick vi arbeta med hållbar utveckling tillsammans med Anna Gunnarsson som arbetar på Navet. Vi fick först en liten rundtur för att se vad som finns i Navets olika lokaler och efter det fick vi en föreläsning som handlade om hållbar utveckling. Efter föreläsningen fick vi olika uppgifter som vi skulle göra tillsammans i grupp. En uppgift handlade om att gissa hur lång tid det tar för olika material att brytas ner i naturen. Vi fick ett långt snöre som vi sedan satte klädnypor på med olika antal år på. Till varje klädnypas år skulle ett material/föremål sättas ihop. Visste ni till exempel att det tar ca 1 miljon år för en glasflaska att brytas ner i naturen? Eller att det tar omkring 1-5 år för en cigarettfimp att brytas ner?
Detta är väldigt roligt att testa tillsammans med barn och se ungefär hur de tänker kring hur snabbt naturen bryter ner olika material. Samtidigt är det kanske inte så lätt att förstå hur mycket 1 miljon år är, men att göra något konkret med barnen och försöka visa hur olika material bryts ner i naturen kanske ändå kan ge en uppfattning om hur viktigt det är att vi inte kastar saker hur som helst. Det är viktigt att jag som pedagog visar barnen, genom kanske en sådan här uppgift, att det vi gör nu faktiskt kommer att påverka oss i framtiden. Efter att prova att sätta ut de olika materialen så kan man också testa att gräva ner olika saker i naturen. Man kan till exempel ta en burk, tuggummi, bananskal, tändsticksask och spika på en planka och sedan gräva ner den under jorden. Sedan gräver man upp plankan efter ett tag och ser vad som hänt, om naturen har kunnat bryta ner något av materialen. På detta sätt kan jag som pedagog både prata med barnen om olika material i naturen och även visa på att det faktiskt tar lång tid innan de bryts ner i naturen.  I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) står det att förskolan strävar efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. 

En annan uppgift som vi fick i grupperna var att skapa någonting, vad vi ville, utifrån ett och samma material som till exempel plast, papper, äggkartong m.m. Detta var för att vi skulle lära oss mer om att återskapa och göra nya saker utav olika material som vi kanske har i våra hem eller i förskolan. Min grupp valde att skapa blommor utav äggkartong och även göra en jordglob med alla kontinenter utav plast. 


Jag vill påstå att denna uppgift går att göra varje dag tillsammans med barnen i förskolan. Man kan börja med att samla in material som barnen har hemma. Det kan vara allt ifrån plastpåsar, burkar eller stenar, pinnar. Ja, egentligen vad som helst. Sedan låter man barnen få skapa vad de vill utifrån de material som finns – lätt som en plätt! Björklund (2009) beskriver att olika material inbjuder till olika möjligheter, att utveckla sina fantasier och uppfylla tankar och idéer. Genom att får arbeta med många olika material får barnen kanske denna möjlighet, att utveckla sina fantasier och idéer. Men viktigt här är att jag som pedagog finns med och stöttar barnen i sin skapandeprocess, om de till exempel behöver hjälp i något moment eller om de har frågor eller funderingar. I ett sådant här skapandemoment får barnen med så mycket i sitt lärande. De får utveckla sitt språk då de får med sig nya ord och begrepp i sitt skapande och tillsammans med andra. De får också med mycket matematik då de kanske behöver planera det som de vill skapa och de får möta mönster, former, problemlösning m.m.

Gå gärna in på Navets hemsida för att läsa och se vad som finns att göra. Det är öppet för allmänhet under bland annat helger då man kan åka dit och lära sig massor av saker och samtidigt ha väldigt roligt! http://www.navet.com/


Referenser:
Björklund, Camilla (2009). En två många: om barns tidiga matematiska tänkande. 1. uppl. Stockholm: Liber 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar