2015-03-31

Fältdag 1 - vatten & språk



Under denna termin kommer jag att ha tre veckors praktik, så kallad VFU.  Inför praktikperioden ska jag ha tre fältdagar där jag ska ta reda på om förskolan arbetar med något speciellt tema och i sådant fall hur de arbetar med det. Utifrån temat ska jag sedan skapa ett didaktiskt material.

På min VFU- plats har de just nu temat vatten. De arbetar med vatten på olika sätt och i temaarbetet lägger pedagogerna mycket fokus på barnens språkutveckling.  Jag har därför valt att arbeta utifrån temat vatten och försökt fokusera på språk i mitt arbetet tillsammans med barnen.

På förskolan har pedagogerna gjort åldersindelade grupper som de brukar arbeta med. Jag bestämde mig för att fokusera på två av grupperna, där barnen i den ena gruppen var 3-4 år och i den andra 4-5 år. I den första gruppen arbetade de mycket med fiskar, hav och sjö. I den andra gruppen gjorde de mycket experiment med vatten och läste faktaböcker och sagor om vatten.

Jag hade också lite tur när jag planerade mitt didaktiska material då rektorn på förskolan hittade en teater som skulle gå på biblioteket under första dagen av min praktikperiod. Den hette ”Fröken Sill simmar till..” och handlade om Fröken Sill och olika djur i havet. Detta var något som jag skulle kunna ta del av när jag sedan arbetade med mitt didaktiska material tillsammans med barnen, så det bokade vi.

Fältdag 1
I den första gruppen, där barnen är 3-4 år gamla, ville jag att de skulle få skapa något och i skapandet få använda sig utav massor av olika slags material. Jag och min handledare tittade i olika böcker, tidningar som de hade i förskolan för att få lite inspiration. Tillslut kom vi fram till att jag skulle kunna skapa akvarium tillsammans med barnen.



Jag och min handledare skrev ner lite punkter och tankar på vad jag ville få ut av arbetet och vad jag ville att det skulle innehålla. Som tidigare nämnt ville jag fokusera på deras tema som var vatten och språk, men jag ville också att andra ämnen få ta plats så som matematik och naturkunskap, skapande, bild m.m. Momentet skulle också vara roligt, lustfyllt och lekfullt för barnen eftersom jag tror att det är då barnen lär sig mest. Min handledare och jag diskuterade också tid, innehåll, antal barn, hur jag skulle lägga upp arbetet på bästa sätt m.m. Jag bestämde mig för att dela upp barnen i två smågrupper med 2-3 barn i varje grupp. Detta för att jag ska kunna ge mer tid och stöttning till varje barn under momentet. Vi bestämde också att jag skulle skapa ett eget akvarium, för att inspirera barnen och det skulle kunna vara bra att visa upp då en del barn kanske inte har några erfarenheter kring akvarium. 

Min handledare och jag bestämde att jag skulle dokumentera med anteckningar och bilder under tiden jag arbetade med barnen. Detta gjorde jag för att lättare kunna följa upp hur mitt arbete gått, om jag lärt mig något om mitt arbetssätt som pedagog, och även kunna se vad jag fått med sig utifrån läroplanen. 

Ett didaktiskt material
Efter mötet var det dags för mig att skapa mitt första didaktiska material. Men vad är ett didaktiskt material kanske ni undrar. Lyckeståhl* beskriver att didaktik betyder undervisningens innehåll och form eller undervisningens och inlärningens teori och praktik. Till ett didaktiskt material kan man ställa sig frågor så som:
·         Vad ska undervisningen innehålla?
·         Hur ska detta göras tillgängligt?
·         Varför ska man lära?
·         Vem är det som ska lära?
·         När ska man lära?
·         Med vem ska man lära?
·         Var ska man lära
·         Vem bestämmer lärandet?

Lyckeståhl* tog också upp att det kan vara bra att ha ett temainriktat arbetssätt, vilket skapar meningsfulla sammanhang för barnen. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) står det att när man arbetar med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande. Allt detta var något som jag försökte tänkta på när jag planerade mitt didaktiska material för att på bästa sätt få barnen engagerade så att de genom engagemanget skulle kunna lära sig något.

...så var det bara att skapa det didaktiska materialet - ett akvarium!



Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
-  utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande


Referenser

* Lena Lyckeståhl. Didaktiskt material. Högskolan i Borås, 2015-01-26.

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar