2015-05-05

Konstmuseet i Borås - Stoftkorn av svart

Under ett besök på Konstmuseet i Borås fick jag gå på en utställning skapad utav Hans Gothlin, en konstnär som är född i Borås 1949. Utställningen kallas för Stoftkorn av svart och i sin utställning har Gothlin arbetat med material så som plexi, järn och aluminium tillsammans med färg. 


När jag kom in till utställningens lokaler var det en väldigt öppen miljö. Det var stora rum med stora utrymmen. Det fanns olika piedestaler med skulpturer på och på väggarna runtomkring fanns det olika slags tavlor. Skulpturerna och tavlornas motiv var till mestadels abstrakt konst. Det fanns också ett litet rum där man kunde gå in och titta på bildspel med olika fotografier från 70-talet.

I en del av utställningens kunde man också se en avdelning som visade miniatyrkonst. Konsten visades i form av små porträtt som var målade av en konstnär som också var född i Borås. Jämte avdelningen med miniatyrkonst fanns även ett rum med stora vackra fönstren som visade bilder. Det dumma med dessa avdelningar var att allt satt väldigt högt upp på väggarna, det var inget barnperspektiv. 

Hur kan man arbeta med en barngrupp vid ett besök på museet?
Om jag hade tänkte arbeta med denna utställning tillsammans med barn så hade jag valt att gå och titta på den själv före jag valt att ta med barnen. Detta för att veta hur jag skulle arbeta med barnen vid ett besök. Det kan vara bra att veta exempelvis hur lokalerna ser ut, vad det är för slags utställning, om den är givande eller inte för barnen. Jag kan tycka att denna utställning var lite tråkig då sakerna var väldigt enkla, och då menar jag att det stod exempelvis ett järnrör och inget mer på en pedistal. Det kändes också väldigt tomt i de gigantiska lokalerna. Det kan säkert vara så att ett barn blir inspirerad av det, men jag hade nog valt att gå på en utställning som visade lite mer färg och form än denna. Många saker i denna utställning var väldigt snarlika, vilket också gjorde den lite tråkig.

Något som jag tidigare nämnt men som jag säger igen var att alla saker var placerade väldigt högt upp på väggar m.m. Detta kan göra att det inte går att fånga barnens intresse så lätt. När barnen inte riktigt ser är det svårt att bli inspirerad och nyfiken utav utställningen. Det kändes inte som att denna utställning var gjord för barn (vilket jag inte heller tror) så jag hade nog valt att inte ta med en grupp hit. Men om jag hade gjort det hade jag tagit med en lite äldre barngrupp. Jag hade också samtalat innan besöket med barnen om vad man får och vad man inte ska göra på ett museum, som tillexempel inte röra vid saker eftersom då kan de gå sönder. Eftersom lokalerna var väldigt stora tror jag att barn gärna hade velat testa och springa runt lite, det kan då vara viktigt att pointera för barn innan besöket att man inte får springa eftersom det kan störa andra besökare. 

Under mitt besök med barngruppen hade jag också försökt prata med barnen om de olika tavlorna och skulpturerna, kanske gett barnet ett litet uppdrag som de skulle kunna få göra. Exempelvis att de ska måla eller ta kort på en sak som de tycker är mest intressant, rolig eller kanske den saken som var tråkigast. Sedan hade man kunnat arbeta med det i förskolan genom att skapa egna skulpturer eller härma dem man såg.

Bendroth Karlsson*  berättade under hennes föreläsning om konst att när man besöker museum eller konsthallar så bidrar det till att vidga barnens erfarenhetsvärld och livsvärld. Dock kan jag ställa mig lite kritisk till detta då det också handlar om vad man väljer att gå och se på samt vilket syfte man har med besöket. Utan att ha dessa två tankar med sig blir besöket på ett museum eller konsthall inte meningsfullt. Hon tog också upp att jag som pedagog har stor betydelse i bemötandet av konst för barnen. Det bemötandet som jag visar upp påverkar nämligen barnens erfarenheter till konst. Men med hjälp av en utställning kan man hitta nya samtalsämnen, spontana samtal, lära sig om andra m.m.

Avslutningsvis vill jag säga att det är aldrig fel att testa att gå på en utställning, det kan ju hända att barnen inte alls tycker om det men å andra sidan kan besöket bli en start på något nytt!





Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
-  utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande














Referenser:
 Marie Bendroth Karlsson. Barn möter konst. Högskolan i Borås, 2015-03-10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar