Jag har varit och besökt utställningen Knacka på!. Utställningen är
skapad utifrån boken Knacka på! som
är skriven och illustrerad av Anna-Clara Tidholm. Det är en utställning som är
gjord till en slags verkstad och mötesplats för föräldrar och små barn, 0-5 år.
Lokalen som utställningen är gjord i är utformad och inredd utifrån bokens
innehåll.
Lokalerna var utformade efter boken då det fanns olika rum
med dörrar som hade olika färger så som röd, grön, blå och gul. Innanför de
färgade dörrarna fanns det ett olika ”teman” som presenterade rummet.
Exempelvis så var det ett skapanderum innanför den blåa dörren där det fanns
massor av material och saker att skapa med. Innanför den gula dörren var det
ett sagorum med massa böcker och en liten scen. Innanför den gröna dörren fanns
det en stor samlingssal med massor av olika kuddar och bollar och innanför den
röda dörren var det ett mat- och fikarum.
När jag besökte utställningen var det några barn och vuxna
där som skapade i det blåa rummet samt lekte i den stora samlingssalen. Det var
kul att få se hur de använde lokalerna och lekte. I de olika lokalerna fanns
det möjlighet till att skapa, måla, skriva, leka, sjunga, läsa, dansa och
annat. Jag hittade lite broschyrer som visade olika aktiviteter som fanns att
göra under olika dagar i utställningen. Aktiviteterna styrs av personal som
arbetar i utställningen. Det fanns alltifrån att läsa bok i samling, sånger och
ramsor i samling, rytmiksamling, sagostunder på finska, barnkulturdagar,
bebisteater och vanlig teater m.m. Det fanns också erbjudanden om att komma dit
med förskolegrupper vid egna särskilda tider vilken man kunde boka.
Hur hade jag planerat
och arbetat med denna utställning/mötesplats?
Eftersom jag aldrig mötte någon som arbetade där under mitt besökt så tycker jag det är svårt att veta hur de arbetar tillsammans med barnen i lokalerna. Det hade varit bättre om jag kanske gått på en av aktiviteterna och sett hur de gör, kanske frågat lite hur de arbetar m.m. Dock trodde jag att det skulle vara mer som en utställning som barn skulle kunna ta del av, men det var som tidigare nämnt mer en mötesplats där barn får röra sig och leka.
Eftersom jag aldrig mötte någon som arbetade där under mitt besökt så tycker jag det är svårt att veta hur de arbetar tillsammans med barnen i lokalerna. Det hade varit bättre om jag kanske gått på en av aktiviteterna och sett hur de gör, kanske frågat lite hur de arbetar m.m. Dock trodde jag att det skulle vara mer som en utställning som barn skulle kunna ta del av, men det var som tidigare nämnt mer en mötesplats där barn får röra sig och leka.
Jag tror att det hade varit roligt att ta med en barngrupp
hit, men gärna läsa boken några gånger innan och samtala om den. Jag hade nog
också valt att gå på en aktivitet tillsammans med barngruppen. Jag har själv läst boken innan men kan tycka
att lokalerna ”bara” är utformade efter hur dörrarna ser ut i boken, det är
inte så likt med detaljer och innehåll som i den riktiga berättelsen. Det
tyckte jag var lite tråkigt, men samtidigt hade jag kanske förstått konceptet
lite bättre om jag fått en guidad tur innan av någon anställd.
Om man går dit skulle man kunna skapa tillsammans med barnen
och leka i samlingssalen. Man skulle också kunna läsa i bokrummet och ha med
sig fika i fikarummet. Jag skulle försöka dokumentera tillsammans med barnen,
ta kort och måla samt prata om det som man gör för att sedan kunna arbeta med
det i förskolans verksamhet. Det är viktigt att återkoppla det man gör
tillsammans med barnen, både för att det är en ny miljö som barnen möter och
som de får nya erfarenheter utav (Svensson 2005).
Referenser
Svensson, Ann-Katrin (2005). Språkglädje:
språklekar i förskola och skola. 2., [rev.] uppl. Lund:
Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar