Nu har VFU- perioden äntligen tagit fart och första veckan har gått. Veckan började med att hela barngruppen och alla pedagoger gick på teater ”Fröken Sill simmar till..”. Teatern var väldigt uppskattad av barn men även av oss vuxna. Det var sång och berättande om djur under vatten. Vi tog bilder och under hela dagen samtalade vi om teatern. Ett bra startskott till mitt didaktiska arbete!
Jag hade delat den första barngruppen i två grupper och
började med att visa upp mitt didaktiska material för den första gruppen. Till
en början frågade jag barnen om de visste vad ett akvarium var. Några barn
svarade att de inte visste, något barn sa att det inte är i havet i alla fall.
Jag visade på förskolans Ipad hur ett akvarium kan se ut och vad som skulle
kunna bo där. Vi samtalade om teatern som vi nyss varit på och drog lite
paralleller till den. Jag berättade sedan en saga om det akvarium jag själv
skapat och beskrev djuren som bodde där. När jag var klar frågade jag om barnen
ville skapa, vilket de gärna ville. Jag gjorde samma sak i den andra gruppen,
men där var det två barn som inte ville, vilket var helt okej. Jag vet faktiskt
inte varför barnen inte ville skapa, men kanske var det så att detta inte
intresserade dem. Jag frågade om de ville göra någon annorlunda men det ville
dem inte.
Tanken var sedan att lägga fram allt material som fanns på
förskolan för att låta barnen få använda vad de ville. Barnen och jag gick
också ut på gården och plockade mycket material som de skulle kunna ha i sina
akvarium. Barnen fick varsin skolåda som de fick göra vad de ville med. Jag
arbetade hela tiden med en grupp i taget för att kunna ge mer tid och stöd åt varje
barn. Vi samtalade mycket om materialen, vad de hette, vad barnen gjort av de
olika materialen tidigare och även hur de kändes. Dock resulterade valet av
material i att de flesta barnen ville göra som jag gjort, vilket de gärna fick
om de ville.
Barnen målade sina kartonger blåa, hällde glitter och
limmade. De skapade olika djur som skulle bo i vattnet och mitt krav under
skapandet var att barnen bara fick göra djur som kunde bo under vatten. Detta
gjorde jag för att barnen skulle få ramar i sitt skapande eftersom jag själv
tror att det kan bli svårt och lite för mycket för dem om det blir för fritt.
Jag kommer förklara varför lite senare i mina reflektioner.
Jag tog sedan ett barn i taget och vi limmade in allt som
skulle finnas i akvariet. Vi pratade om de olika sakerna som limmades in, hur
de såg ut, hur de kändes, hur de luktade, vilken färg och storlek de hade, vart
de skulle sitta, framför, bakom, jämte, under eller över. Barnen pratade med
mig men även mycket med varandra under tiden som vi skapade. Barnen klippte ut
olika former som de ville ha med och det märktes att de tyckte det var roligt att skapa. När jag frågade dem om de ville
arbeta med deras akvarium var det alltid ett glädjetjut som hördes. Jag drog då
slutsatsen att de tyckte momentet var roligt!
Detta gjorde jag med båda grupperna under första veckan. Jag
hann med mycket redan under första veckan men jag arbetade också lite under den
andra veckan. Jag skrev hela tiden ner det vi gjorde, vad barnen sa och hur
långt jag kom med varje barn. Detta för att senare dokumentera tillsammans med
min handledare.
Tankar & reflektioner
Anledningen till att jag gjorde att didaktiskt material som jag visade upp för barnen var för att jag och min handledare tänkte att barnen antagligen inte hade så många erfarenheter runt ämnet. Barnen i denna grupp var tre, några precis fyra år. Jag märkte sedan när jag arbetade att barnen faktiskt inte hade några erfarenheter och de kunde inte mycket om akvarium. Att de härmade mig gjorde de nog för att de som sagt inte hade erfarenheter, vilket inte är lätt för en tre- och fyraåring. Men mitt fokus låg på att prata om materialen, få in olika sinnen genom att känna lukta och höra på till exempel. Jag tänkte också mycket på att prata om de olika djur vi skapade, som bodde i vatten. Vi läste lite fakta från olika böcker och pratade om dem. Jag ville få med språk, matematik, naturkunskap vilket jag också kände att jag fick i arbetet. När vi samtalade och läste fakta lärde barnen sig nya begrepp och barnen pratade mycket sinsemellan om deras akvarium. Matematiken låg i fokus när vi limmade och skapade då vi pratade former, storlekar, perspektiv, rumsuppfattning, färger, vi sorterade m.m.
Anledningen till att jag gjorde att didaktiskt material som jag visade upp för barnen var för att jag och min handledare tänkte att barnen antagligen inte hade så många erfarenheter runt ämnet. Barnen i denna grupp var tre, några precis fyra år. Jag märkte sedan när jag arbetade att barnen faktiskt inte hade några erfarenheter och de kunde inte mycket om akvarium. Att de härmade mig gjorde de nog för att de som sagt inte hade erfarenheter, vilket inte är lätt för en tre- och fyraåring. Men mitt fokus låg på att prata om materialen, få in olika sinnen genom att känna lukta och höra på till exempel. Jag tänkte också mycket på att prata om de olika djur vi skapade, som bodde i vatten. Vi läste lite fakta från olika böcker och pratade om dem. Jag ville få med språk, matematik, naturkunskap vilket jag också kände att jag fick i arbetet. När vi samtalade och läste fakta lärde barnen sig nya begrepp och barnen pratade mycket sinsemellan om deras akvarium. Matematiken låg i fokus när vi limmade och skapade då vi pratade former, storlekar, perspektiv, rumsuppfattning, färger, vi sorterade m.m.
Naturkunskapen kom såklart med när vi pratade om de
olika djuren.
Jag ville ha ramar i mitt arbete för att jag tror att det
kan bli rörigt och svårt för barnen att komma igång. Detta var något som
Andersson* tog upp under en workshop i skolan. Det kan vara svårt att komma på
vad man ska göra när man tidigare inte gjort något liknande och då kan det bli
en press som handlar om att prestera för barnen, vilket jag inte ville. Jag gav
dem ramar och inom dem fick de vara fria och göra vad de ville.
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) står det bland annat att förskolan ska sträva
efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur. Att varje barn strävar efter att utveckla sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap. Förskolan strävar också efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild samt utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal samt för mätning. Det står också att varje barn ska sträva efter att tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Referenser
*Mats Andersson. Bild 1. Högskolan i Borås, 2015-02-09.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar