Barnen som gjort akvarium beskrev också hur de gjort dem och
vilka material som de använt. Efter att alla visat upp sitt akvarium fick
barnen gå och titta, känna och fråga. Det märktes att barnen var stolta och
glada över vad de skapat och de fick mycket beröm utav sina kamrater.
Efter maten samma dag läste vi sagorna som barnen hade
skapat. Tillsammans hade jag och några barn gjort fruktsallad och dukat upp vid
ett stort bord så alla skulle få plats. Vi bestämde att jag skulle läsa men att
de barn som gjort böckerna fick vara med och visa bilderna och berätta om dem.
Sedan fick barnen gå och titta i sagorna och se lite närmre.
Efter denna lilla vernissage ville de barn som inte fått skapa akvarium också göra egna djur. Vi ”snöade” då in på maneter, som blev ett väldigt populärt ämne under eftermiddagen. Vi läste om maneter och barnen ville tillverka egna. Så fram med massa papper, pennor, trådar, limpistoler och massor utav annat material. Jag visade hur jag hade gjort min manet i mitt akvarium, vilket nästan alla barn också ville göra. Efter några timmars skapande hade barnen gjort maneter, delfiner, valar, fiskar. Sedan ville barnen hänga upp det i altantaket på förskolan.
Det blev som ett hav när de hänge och dinglade, vilket
uppskattades mycket utav barnen.
Föräldrafest
På kvällen hade förskolan sedan en föräldrafest där vi ställde ut alla akvarium och sagor igen. Barnen fick visa sina föräldrar vad de gjort och berättade om sitt skapande. Barnen visade också upp sitt hav som vi hängt upp i altantaket.
På kvällen hade förskolan sedan en föräldrafest där vi ställde ut alla akvarium och sagor igen. Barnen fick visa sina föräldrar vad de gjort och berättade om sitt skapande. Barnen visade också upp sitt hav som vi hängt upp i altantaket.
Det var väldig roligt att få visa föräldrarna hur jag
arbetat med barnen, vilket de uppskattade mycket. Under vernissagen för
föräldrarna märkte jag hur mycket barnen faktiskt lärt sig och det var kul att
se hur en arbete kan växa och bli så stort.
Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar