Jag planerade upp hur jag ville arbeta tillsammans med barnen
i denna grupp under mina tre veckor. Under planeringen hade jag i åtanke att
jag skulle arbeta med den andra gruppen också, jag valde därför att lägga upp
arbetet så att jag inte skulle behöva stressa ihjäl mig. Jag gjorde ett schema
över veckorna som jag hade på mig att arbeta med barnen. Jag skrev upp när jag
skulle arbeta och med vilken barngrupp, hur lång tid jag tänkt att det skulle
ta, vad jag behövde m.m. Liknande en momentplanering.
Jag bestämde mig för att inte göra något färdigt material
med de äldsta barnen, eftersom det skulle bli ännu mer stressigt men också på
grund av att det redan finns väldigt bra böcker att arbeta med tillsammans med
barnen. Förskolan som jag är på hade
bestämt att de skulle gå till biblioteket med barnen innan jag skulle ha min
praktikperiod. De skulle låna lite olika böcker om vatten och på det sättet
kunde pedagogerna läsa böckerna för barnen innan jag kom och barnen kunde
själva få titta och inspireras av böckerna.
Hur kan sagor bli ett
didaktiskt material?
Tillsammans med barnen vill jag prata om böcker, hur de ser ut och vad de innehåller, att de har bokstäver som utgör en text som i sin tur skapar ett innehåll. Min tanke är att barnen ska få rita egna bilder, skriva bokstäver och ord om de vill och sedan tillsammans skapa en berättelse. Dock vill jag vara flexibel då detta är min utgångspunkt. Vill barnen skapa berättelser på något annat sätt så vill jag försöka ta fasta på det.
Tillsammans med barnen vill jag prata om böcker, hur de ser ut och vad de innehåller, att de har bokstäver som utgör en text som i sin tur skapar ett innehåll. Min tanke är att barnen ska få rita egna bilder, skriva bokstäver och ord om de vill och sedan tillsammans skapa en berättelse. Dock vill jag vara flexibel då detta är min utgångspunkt. Vill barnen skapa berättelser på något annat sätt så vill jag försöka ta fasta på det.
Genom att skapa egna sagor och även läsa sagor för barnen får
de lära sig om sagor och berättelser, om bokstäver och texter. Svensson (2009)
tar upp att när man arbetar med böcker och bilder så påverkas språkutvecklingen
positivt då barnen får vara med och diskutera, reflektera kring bilderna och få
använda sig av sin fantasi och egna erfarenheter. De skapar anknytning till det
dem gör utifrån egna erfarenheter. Barnen får en slags inbjudan till att få
lära sig själva läsa eller skriva när de arbetar med böcker. De får också ett
rikare språk och viljan till att lära mer. Barnen kommer också i kontakt med
konfliktlösning, problemlösningsmodeller när de arbetar med sagor och
berättelser. Pedagogers förhållningssätt är här jätteviktigt då de skapar
trygghet och samspel i lärandet för barnet.
Kursmål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Referenser
Svensson,
Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön:
från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar