TRAS = Tidig Registrering av Språkutveckling
TRAS är ett observationsmaterial som riktas till barn men
som fokuserar på kommunikation ut en vid synvinkel. Det används för att
utveckla förskolans verksamhet och är ett systematiskt sätt att observera barn
ur en och samma synvinkel (Espenakk 2005). I TRAS finns det massor av olika kategorier som utgår ifrån
när man observerar barnens kommunikation.
Många kan ställa sig skeptisk till att arbeta med
materialet. Detta bland annat på grund av att materialet kan tolkas fel, att
man dömer barnen efter vad de kan och inte kan. Detta är något vi pedagoger
inte får göra då vi arbetar utifrån strävansmål i våra styrdokument. Frågorna
som finns i materialet handlar endast om det enskilda barnet, vilket kan tolkas
som att man bara tittar till vad individen kan fastän materialet är till för
att utveckla verksamheten. Något annat som kan vara problematiskt är att barn
ligger i olika utvecklingsfaser vilket kan göra att materialet inte passar till
alla. Har man en barngrupp där barnen har annat förstaspråk än svenska är det inte
det bästa alternativet att arbeta med.
De positiva fördelarna är att det finns olika kategorier,
olika rubriker med färger och åldersindelningar, som man följer vilket gör det
enkelt att arbeta med. Genom TRAS kan man tidigt fånga upp de barn som behöver
mer stöd och hjälp. Med hjälp av kartläggningsinstrumentet kan man utveckla
verksamheten och genom detta kan man arbeta anpassa arbetet med språk på bästa
sätt med den specifika barngruppen. Genom materialet kan jag som pedagog få
inspiration till vad som kanske behöver utvecklas mer.
Allting har sina för- och nackdelar, men m man bara
reflekterar och tänker över varför
man gör det man gör och har ett syfte
med det så tror jag att det alldeles utmärkt att arbeta med TRAS.
Kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
- redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
- redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter
Referenser
Espenakk, Unni (2005). TRAS: tidig registrering av
språkutveckling : handbok om språkutveckling hos barn. 3. oplag
Herning: SPF-utbildning.com, Special-paedagogisk Forlag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar